22.7.13

Miten markkinoit kouluruokaa?

Oheinen TED-pätkä käsittelee elintarvikeyhtiöiden Amerikoissa tuottamaa ruokakasvatusta.
Kiitos VT huomioni kiinnittämisestä. Olemme ruokakasvatuksessa Suomessa tietääkseni kaukana keksifirman sponssaamista kouluvihoista, mutta suosittelen silti katsomaan 14min videon.

Puhujana on Anna Lappé, yhdysvaltalainen paljon aikaan saanut ruoka-aktivisti. Hän puhuu siis elintarvikkeiden markkinoinnista lapsille eli yhdestä ruokakasvatuksen muodosta ja markkinoinnin vaikutuksesta perheiden ostokäyttäytymiseen. Ja ostokäyttäytymisen vaikutuksesta lasten terveyteen, koska agressiivisimmin markkinoidut tuotteet sisältävät turhan paljon ylimääräistä energiaa sokerin ja rasvan muodossa sekä suolaa. 

Suosittelen katsomaan videon ruokakasvatusasenteella miettien toiston ja mielikuvien vaikutusta lapsiin ja heidän ruokakäyttäytymiseen. Kun osaa, niin markkinointi on todistetusti vaikuttavaa.

Kouluruokailun antimarkkinointi elää

Voisiko siis kouluruokailua markkinoida samoilla keinoilla kuin markkinoidaan pikaruokaa? Voisi kai, mutta kukapa siihen ryhtyisi. 

Toisaalta kouluruokailun antimarkkinointiin näyttää olevan halua. Tästä näyttönä kasvava mustalistani, viimeisimpänä listalla tämän keväinen koululaisille tarjottua lähellä kasvanutta luonnonkalaa halventava uutisointi. 

Antimarkkinointi ei ehkä ole kovin suunniteltua ja ehkä ei edes tiedostettua. Siksi suosittelen katsomaan videon ja miettimään toiston ja mielikuvien vaikutusta lasten ruokahaluihin sekä omaa osuutta toiston ja mielikuvien luomisessa. 

Markkinoitko vai antimarkkinoitko kouluruokailua? 

Ei ojasta allikkoon
En halua yllyttää markkinoimaan sellaista, mikä ei ole markkinoinnin arvoista. Toivon yllyttäväni tekemään kouluruokailusta markkinoinnin arvoista oman lapsesi koulussa. Perustelut löytyvät lyhyesti opetushallituksen Kotiväki-sivuilta. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti