Vaatimukset paremmasta kouluruoasta kiihtyvät koulujen alkaessa. Ruoan laatuun on toki hyvä kiinnittää huomiota, mutta vanhemmilla tulisi olla oikeus nähdä kouluruokailu opetussuunnitelman mukaisena kokonaisuutena:
Joissain kouluissa on mahdollista maistaa kouluruokaa vanhempainillan yhteydessä. Mitä se kertoo kouluruokailusta? Näyttääkö se, että saadaksesi aterian koululaisen täytyy jonottaa ruokaa ja salaattia ja erikseen vielä leipää ja maitoa? Jolloin syömiseen jää aikaa 5min ja sekin aika on pois seurustelulta kavereiden kanssa. Joten usein päädytään hakemaan vain leipä ja maito.
Ja se meteli, joka ruokalassa saattaa olla. Sen kuuleminen ehkä irrottaisi joltain vanhemmista ajatuksen juuri hänen lapsensa kouluun sopivasta ratkaisusta metelin vähentämiseen.
Eikä se ratkaisu muuten saisi missään nimessä olla kielto jutella kaverin kanssa syödessä! Kokeile itse ensin istua lounaasi hiljaa ja tunnustele nautitko ruoasta. Tiedoksi: keittokirjoja julkaistaan nykyään 5D eli musiikkisuosituksilla. 2)
Vanhempien olisi myös hyvä nähdä miten oma lapsi syö koulussa. Onnistuuko se perunan kuoriminen tai veitsen käyttö. Entä ruoan ottaminen itse? Tai se, että kappas sehän syö sitä porkkanaa raakana, vaikka ilmoitin keittiölle allergiasta. Hmm, enpä ole huomannut oireita. Mut kun eihän se ravintolassakaan syö kuin nakkeja ja ranskalaisia.
Syöminen on kimurantti juttu. Kaverit ja kouluympäristön rutiinit vaikuttavat siihen. Ja kouluruokailulla on kasvatukselliset tavoitteet eikä vain ruokintavelvoite.
Voisiko koulu päästää ääneen asiantuntijat eli oppilaat kertomaan kouluruokailusta? Päästettäisiin jokaisessa koululaisessa asuva pieni journalisti irti ja koostettaisiin tuloksista kuvaus meidän koulun kouluruokailusta vanhemmille. Luulisin, että vanhemmat näkisivät silloin kouluruokailun kouluruoalta.
Kirjoitukseen innoitti viimeaikainen uutisointi:
"Kouluruokailun ja koulupäivän aikana mahdollisesti tarjottavien välipalojen järjestämisessä otetaan huomioon kouluruokailun terveydellinen ja sosiaalinen merkitys, ravitsemus- ja tapakasvatuksen tavoitteet sekä ruokailutauon virkistystehtävä. Oppilaille annetaan mahdollisuus osallistua kouluruokailun suunnitteluun ja toteuttamiseen, mikä tukee osallisuutta ja yhteisöllisyyttä." 1)
Kouluruokailu vanhempainillassa
Ja se meteli, joka ruokalassa saattaa olla. Sen kuuleminen ehkä irrottaisi joltain vanhemmista ajatuksen juuri hänen lapsensa kouluun sopivasta ratkaisusta metelin vähentämiseen.
Eikä se ratkaisu muuten saisi missään nimessä olla kielto jutella kaverin kanssa syödessä! Kokeile itse ensin istua lounaasi hiljaa ja tunnustele nautitko ruoasta. Tiedoksi: keittokirjoja julkaistaan nykyään 5D eli musiikkisuosituksilla. 2)
Kouluruokailulla on kasvatukselliset tavoitteet
Vanhempien olisi myös hyvä nähdä miten oma lapsi syö koulussa. Onnistuuko se perunan kuoriminen tai veitsen käyttö. Entä ruoan ottaminen itse? Tai se, että kappas sehän syö sitä porkkanaa raakana, vaikka ilmoitin keittiölle allergiasta. Hmm, enpä ole huomannut oireita. Mut kun eihän se ravintolassakaan syö kuin nakkeja ja ranskalaisia.
Syöminen on kimurantti juttu. Kaverit ja kouluympäristön rutiinit vaikuttavat siihen. Ja kouluruokailulla on kasvatukselliset tavoitteet eikä vain ruokintavelvoite.
Mahdollisuus nähdä kouluruokailu kouluruoalta
Kaikki vanhemmat eivät töiden vuoksi pääse lounaalle lapsensa kouluun eikä kaikkia vanhempia voi päästää lounaalle kouluun.
2) Moniaistillinen keittokirja, 5D cookbook. Turun yliopiston utu-verkkolehti 13.8.2014.
- Entistä useampi yläkoululainen jättää kouluruoan väliin. meidanperhe.fi 14.8.2014
- Tutkimus kouluruoasta: "Vanhempien vaatimukset lähteneet täysin käsistä". Iltalehti 14.8.2014
- Hyvä, paha mielihyvä. Ravitsemuskatsaus. Maito ja terveys ry 1/2014
- Lapsuusiän lihavuudesta. Syö Hyvää -blogi . Kuluttajaliitto 2014
- Kouluruoka on makuja ja matematiikkaa. LS24.fi 13.8.2014
- THL:n ravitsemusasiantuntija: Ravintoloiden lastenannoksista voitaisiin jo luopua. YLE.fi 5.8.2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti