26.11.14

Kiitos suomalainen kouluruokailu

Tänäkin aamuna olin kiitollinen kun minun ei tarvinnut pakata lapsilleni eväitä kouluun. 

Kiitän siis suomalaista kouluruokailua sen olemassa olosta. Kiitän kouluruokailua sen tarjotessa lapsilleni ravinnon lisäksi erilaista ruokakulttuuria kuin kotona. Olen myös kiitollinen kouluruokailun monipuolisesta tarjonnasta sekä sen sisältämistä kasviksista. 

Kiitän, että kouluruokailu on tehnyt itsestään lapsille odotetun hetken koulupäivän aikana. Suosikkiruokapäivän tortilloista puhuttiin jo edellisellä viikolla kotona. Myös muut teemapäivät tuovat vaihtelua ja herättävät huomaamaan ympäröiviä tapahtumia, kuten kaupungin yleisiin Food & Fun ruokafestivaalit tai Ahtisaari-sovittelupäivät.

Kiitän myös opettajia, jotka päivästä toiseen jaksavat tehdä työtä, että lasteni ja heidän koulukavereidensa ruokailu sujuisi ja ruokailu olisi virkistävää kokonaisvaltaisesti. Kiitos kuuluu koulun rehtorillekin oppilaiden mahdollisuudesta kysyä kouluruokailusta häneltä sekä ruokailun järjestäjiltä tätä varten järjestetyssä tilaisuudessa.

Minulla ei olisi syytä kiitollisuuteen, jos kouluruokailua järjestäviä tahoja ei olisi ja he eivät antaisi ammattitaitoaan ja panostaan, jotta annetuista resursseista saataisiin täysi hyöty.

Torstaina 27.11.2014 on Kiitospäivä Yhdysvalloissa. Kiitospäivänä on tarkoitus lausua ääneen mistä on kiitollinen sekä luoda kiitoksillaan hyvää mieltä ympärilleen. Asuessamme Texasissa sekä Ranskassa lapsillani ei ollut mahdollisuutta kouluruokailuun vaan kouluaikaisen ruokailun järjestäminen oli minun vastuullani. Tänäkin aamuna olin kiitollinen kun minun ei tarvinnut pakata lapsilleni eväitä kouluun.



Suomessakin voisi viettää kiitospäivää

Kiitospäivään (eng. Thanksgiving) kuuluu kiitosten antamisen lisäksi olennaisesti ruoka ja yhdessä syöminen. Siksi ehdotan, että Suomessa kiitospäivänä oppilaita muistutettaisiin kiittämään kouluruoan tekijöitä ääneen. Hyvä tapa joka päivä, mutta veikkaan monen kiitoksen jäävän sanomatta. Siksi erityinen muistuttaminen ruoasta kiittämisestä sopisi marraskuun neljännelle torstaille joka vuosi. (korjattu: Kiitospäivää vietetään marraskuun neljäs torstai.)

Aikaisempi kirjoitukseni

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti