Vaikka suomalainen kouluruokailu on maksutonta, se tarvitsee markkinointia ollakseen myyvää oppilaille.
Suomen Vanhempainliiton tuoreen Vanhempien barometri -selvityksen mukaan kuntien tiukka taloudellinen tilanne näkyy koulun arjessa. Miten käy kouluruokailun säätökuurissa?
Eihän päättelyky edeltävältä sukupolvelta ole jo mennyt niin, ettei nähdä lasten hyvän ravitsemuksen painavan kannattavuuden vaakakupissa euroja vastaavasti?
Markkinointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla yritys tai muu organisaatio pyrkii edistämään tuotteidensa tai palveluidensa myyntiä.
Markkinoinnin keinoja ovat mm. asiakkaisiin vaikuttavien tekijöiden analysointi, tutkiminen, suunnittelu, toimeenpano ja valvonta. Siihen liittyvät itse tuotteen tai palvelun suunnittelu houkuttelevaksi, sen tuominen ostajien helposti saataville (ns. jakelutie), tuotteesta ja tuotemerkistä ja niiden ominaisuuksista kertominen ostajille (myynti ja markkinointiviestintä) sekä oikeanlainen hinnoittelu, jolla tuotteet saadaan kaupaksi kannattavasti.
Palvelujen markkinoinnissa korostuvat lisäksi palveluhenkilöstön taidot, palveluprosessin sujuvuus sekä palvelutoiminnan fyysiset puitteet. (Lähde: Wikipedia-sivusto 2.9.2015)
Kouluruokailuun kohdistuneita markkinointi-toimenpiteitä:
- OPS 2016 kouluruokailun tukimateriaalit. EDU.fi -sivusto Opetushallitus on tuottanut yhteistyössä tukimateriaalia perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisen kouluruokailun järjestämisen, ohjauksen ja tavoitteellisen kasvatuksen tueksi.
- Tutkimus: Koululaiset toivovat riittävästi maukasta perusruokaa ja kiireetöntä ruokahetkeä. Fazer Food Service 2.9.2015 Fazer Food Service tutki touko-kesäkuussa 2015, minkälaista kouluruokailua lapset eri puolella Suomea ja eri ikäryhmissä toivovat.
- Energy Zone on Sodexon erityisesti koulumaailmaan suunniteltu palveluratkaisu, joka perustuu ajatukseen, että monipuolinen ja vaihteleva ruoka edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä tukee nuorten asiakkaidemme oppimista ja kehittymistä. Sodexo:n Healthwise-verkkosivut 2.9.2015
Amerikan mallia:
- Let us design your dynamic school dining program with our customized recipe for success. Aramark K-12 Schools & Districts -verkkosivut
- Kyökin kautta sisään usalaiseen kouluruokailuun. Blogikirjoitukseni 12.3.2012
Ilmaista lounasta ei ole, onko kannattavaakaan?
Markkinointiinhan kuuluu määritelmän mukaan myös ajatus hinnoittelusta ja kannattavasta toiminnasta. Kouluruokailun markkinoijan maksava asiakashan on kunta.
Eihän päättelyky edeltävältä sukupolvelta ole jo mennyt niin, ettei nähdä lasten hyvän ravitsemuksen painavan kannattavuuden vaakakupissa euroja vastaavasti?
Lue lisää:
- Terveellinen ruokavalio ja hyvät motoriset taidot edistävät lasten päättelykykyä Itä-Suomen yliopiston Lasten liikunta ja ravitsemus -tutkimuksen mukaan terveellinen ruokavalio ja hyvät motoriset taidot ovat yhteydessä parempaan päättelykykyyn 6–8-vuotiailla lapsilla. UEF.fi 17.8.2015
- Vanhemmatko perusopetuksen maksumiehiksi? Suomen Vanhempainliitto -kannanotto 11.8.2015
- Ruokapalveluhenkilöstön näkemyksiä kouluruoasta: "Periaatteessa kaikki on kunnossa, mutta se lapsi ei kuitenkaan syö." Opinnäytetyö ProMeal-tutkimus / Heli Ahti 2015
- Mainostaminen ei sovi kouluille tai päiväkodeille. Kilpailu- ja kuluttajavirasto 6.5.2015
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti