3.8.16

No, oliko ruoka hyvää koulussa?

Kysymys "No, oliko ruoka hyvää koulussa?" ei riitä kattamaan mitä voit pohtia lapsesi kanssa jos vastaus onkin "ei".

Mitä on hyvä ruoka? 

Kun itse sanot, että ruoka on hyvää tarkoitat todennäköisesti hyvän makuista ruokaa. Mutta tarkoittaako lapsesi hyvällä ruoalla saman makuista ruokaa kuin sinä? Miten paljon kasviksia, suolaa, rasvaa ja millaista rasvaa sinusta on hyvässä ruoassa? Voisitko joskus valita vähemmän hyvän makuista ruokaa, koska haluat välttää kaloreita, suolaa, lihaa? Ja todeta silti syöneesi hyvää ruokaa? 


Vaikuttaako suolan ja rasvan laadun pohtiminen lapsellasi ruoan makuun? Tuskin, joten antaisitko lapsesi syödä "hyvää ruokaa" päivittäin? Luotatko, että se ruoka mikä on hänestä hyvää edistää hänen terveyttään ja oppimistaan? 

Hyvä ruoka vai hyvä ateria?

Kouluaterian tulisi kattaa noin kolmannes oppilaan päivittäisestä energiantarpeesta (Kouluruokailuruositus 20008). Kouluruoka siis suunnitellaan, että lapsi syö lämpimän ruoan lisäksi myös leivän, levitteen, salaatin ja maitojuoman eli aterian. Eli jos lapsesi sanoo tykänneensä makaronilaatikosta, kuinka paljon oletat hänen syöneen kasviksia?  

Entä jos lapsesi valittaa ettei saanut niin paljoa lihapullia kuin halusi ja jäi nälkä? 

Tuottaako hyvä ruoka hyvää? 

Maistaako lapsesi luomuruoan parempana? Tarvitaanko parempana maistamiseen tieto, että tämä ruoka on luomua? 

Entäpä kotimaisuus? Tai lähi-ruoka? Reilun kaupan tuote? MSC-kala? Ovatko nämä lapsesi mainitsemaa hyvää ruokaa? Oikeuttavatko nämä ominaisuudet hyvään kouluruokaan sisällyttämällä jättämään budjetin nimissä tarjoamatta jälkiruokaa, jossa voisi olla jopa sokeria? Ja se olisi lapsellesi ok?  

Entä onnistuisiko melkein huomaamatta tarjota lapsellesi kasvisruokaa normiruokana kolmena tai neljänä päivänä viikossa? 
"Kun kasvisruoka on tarpeeksi hyvää, ei lihaa enää kaipaa." (HS.fi 3.8.2016)

Musiikki voi parantaa oluen makua

Se, mitä me kutsumme ruuan mauksi, muodostuu aivoissamme usean eri aistin yhteisvaikutuksesta. YLE uutisoi tutkimuksesta, joka osoitti musiikin voivan parantaa oluen makua. 

Jos lapsellesi maistui kouluruoka, niin soitettiinkohan taustalla hyvää musiikkia? Vai oliko koulussa tehty jotain metelin vähentämiseksi? 

No, oliko ruoka hyvää koulussa?


Kysymys "No, oliko ruoka hyvää koulussa?" ei siis riitä kattamaan mitä voit pohtia lapsesi kanssa jos vastaus onkin "ei". 

En väitä keskustelun parantavan makua, mutta kouluruoan hyväksyttävyyttä se voi parantaa. Ja hyväksyttävyys lisää maisteluhalukkuutta ja maistelu tekee ruoan tutuksi. Ja tuttu maku on usein parempi kuin tuntematon.
Aiheesta muualla:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti