Ravintola- ja elämysalojen puheelta kuulostavaa maineenluomista ja palvelumuotoilua ajetaan nyt sisään julkisiin keittiöihin ja niiden ruokayhteisöihin.
Näin uutisoi Ruokatieto 8.3.2012
Ruokapalvelun- ja ravitsemusalan kehittämiskonsultti Margit Kojon mukaan arvostamisen tulee lähteä aikuisista: Aikuinen-lapsi asenteen sijaan heidän (kouluruokahenkilökunnan) on arvostettava oppilasta asiakkaana kouluravintolassa. Ravintolan toiminnan on perustuttava ohjeistettuun palvelukonseptiin.
Keittiöhenkilökunnan kokemuksista kouluruokapalvelussa voi kuunnella / lukea vaikka aikaisemmasta kirjoituksestani YlePuheen iltapäivän "Mikä on kouluruoan tulevaisuus?" -ohjelmasta. Myös Parempaa kouluruokaa-sivustolta löytyy tätä sanomaa.
Näin uutisoi Ruokatieto 8.3.2012
Aplodit huomiolle, ettei pelkkä "ilmainen ruoka"-kyltti myy.
- Ruokaa ei vain tehdä, vaan sitä on suositeltava ja asiakkaita palveltava eri keinoin myös linjastoruokailussa. Keittiöväen tulisi lobata ruokatuotetta koulun ruokayhteisölle, eli lasten lisäksi koko henkilökunnalle ja tuottajille, Kojo näkee.Imagotalkoot ovat lähteneet käyntiin isolla pyörällä. Kaikki mukaan!
Kyse on lopulta pienistä asioista, joiden avulla oppilaiden huomio kiinnitetään ruokaan. Johdattaessaan luokkaansa syömään, opettaja voi sanoa: ”Hei, mennäänpä katsomaan mitä hyvää meille on tänään valmistettu.”
Keittiöhenkilökunnan kokemuksista kouluruokapalvelussa voi kuunnella / lukea vaikka aikaisemmasta kirjoituksestani YlePuheen iltapäivän "Mikä on kouluruoan tulevaisuus?" -ohjelmasta. Myös Parempaa kouluruokaa-sivustolta löytyy tätä sanomaa.
p.s. sain annoksen kouluruokailun palvelukonseptin toteutusta tämän viikon vierailulla Austinin alueen kouluruoantuottajan tilaisuudessa. Bloggaus on prosessissa, mutta päätyö vie nyt hetken kaiken ajan kun lasten kevätloma alkoi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti