3.3.11

Teko: media-analyysi kouluruokailukeskustelusta

Tässä kouluruokailu-asiatietoa etsiessäni löysin uutisen Suomalaisen ruokakulttuurin edistämisohjelman (Sre), Suomen Lasten Parlamentin ja lapsiasiavaltuutetun teettämästä media-analyysistä lokakuussa 2010. Yllättävää on ettei uutinen tullut esiin googlatessa sanalla "kouluruoka" vaan pitkän nettipolkujen seuraamisen jälkeen.

Havaintona heilläkin on ollut, että puhetta ja kirjoitusta on paljon suhteessa tekoihin: "monissa kunnassa teot ja puheet eivät kohtaa". Kuten selvityksen teettäjistä voi päätellä, "lasten ääntä lautasella" halutaan selvemmin esille kouluruoan jatkosta mietittäessä. Ja ihan hyvin perustein: Lasten mukaan on selvää se, että jos oppilaiden näkemyksiä kouluruoasta ei oteta huomioon, monet oppilaat eivät myöskään syö lounasta.

Media-analyysin tiivistelmä löytyy linkistä kouluruokaan vaikuttavia tekijöitä hyvin havainnoivana kalvosarjana.

Mutta se mikä pitää minut sormet kiinni näiden omien nettisivujeni kokoamisessa on ammattilaistenkin liki parista tuhannesta artikkelista, ohjelmasta ja sosiaalisen median keskustelusta kokoaman media-analyysin lause: Kuntapäättäjät eivät välttämättä näe kouluruokailun arvoa, mikä tekee siitä säästökohteen. On kuitenkin vaikea osoittaa, mitkä tahot loppujen lopuksi päättävät kouluruoasta ja mitkä arvot sen kehittymistä ohjaavat.

Ruokatieto (27.10.2010) laajentaa omassa uutisoinnissaan tekstiä: Viestinnän tutkija Anne Leppänen Kuulesta sanoo, että kouluruuan puolesta tehdään töitä, mutta eteneminen on takkuista, koska tavoitteita on paljon ja ne vetävät osin eri suuntiin. Koululaiset ja heidän vanhempansa vaativat maistuvuutta ja riittävyyttä. Ruuan suunnittelijat ja tekijät huomioivat ravitsemusta koskevat suositukset. Ruokakulttuurin puolestapuhujat taas painottavat ruokailutilanteen miellyttävyyttä. Koulun henkilökunnan on saatava ruokailu etenemään nopeasti.

Leppäsen mukaan julkisuudessa ei näy kouluruokaan liittyvää päätöksentekoprosessia eikä kyselyiden tulosten hyödyntämistä, jolloin jää epäselväksi kuka päätti rahoituksesta ja mitä saaduille parannusehdotuksille on tehty. Hän haastoi mediat penkomaan myös näitä aiheita.

En ole median edustaja, mutta otan haasteen vastaan! "Jälleen kerran" kouluruoka-aiheesta on paikallaan, koska eduskuntavaalit ovat yksi piste, missä käännöstä voidaan resurssien jaossa tehdä.